Wat doet cafeïne met je lichaam

mei 2022

Als koffieliefhebber ben je misschien toch wel benieuwd naar het effect van dit heerlijke goedje op je lichaam. Er gaan zowel positieve als negatieve verhalen te ronde. Maar wat is hier nou eigenlijk allemaal van waar? Wij vertellen je hier graag meer over.

Allereerst: cafeïne werkt snel. De helft van de cafeïne in je eten of drinken zit na 3 tot 4 minuten al in je bloed. Na ongeveer 40 minuten ga je hier de effecten van ondervinden. Deze kunnen om en nabij tussen de 3 en 10 uur aanhouden. De duur en heftigheid hiervan is afhankelijk van meerdere fysieke- en omgevingsfactoren zoals: zwangerschap, overgewicht, anticonceptie, roken en lengte.

De effecten van cafeïne

Cafeïne heeft een stimulerend effect op concentratie en prestatie. Het vergroot de aanmaak van adrenaline en dopamine en kan hiermee een verbeterde focus en gemoedstoestand met zich meebrengen. Vanwege de verhoogde energie kan het ook positieve uitwerkingen hebben op geheugen, alertheid en motivatie.

 

Cafeïne blokkeert de adenosinereceptoren in je hersenen. Deze adenosinereceptoren geven het signaal door dat je moe wordt. Zodra adenosine bij de adenosinereceptoren aankomt verlaagt je hartslag en ga je rustiger ademhalen. Het sympathisch zenuwstelsel wordt afgeremd, zodat je tot rust komt. Cafeïne kan echter op dezelfde receptoren gaan zitten, waardoor de toegang voor adenosine wordt ontzegd. Het tegenovergestelde gebeurt: het sympathisch zenuwstelsel wordt geactiveerd. Je hartslag gaat omhoog en het verteringsstelsel gaat sneller werken.

De invloed van cafeïne op sportprestaties

Meerdere onderzoeken laten positieve effecten van cafeïne bij sporters zien. Met bovenstaande effecten in het achterhoofd is dit natuurlijk ook geen verrassing. Een van de redenen is de blokkade van adenosine, waardoor de vermoeidheid wordt geremd. Een andere reden is natuurlijk de verhoogde afgifte van adrenaline en dopamine. Dit zorgt voor meer energie, een betere focus en het remt de pijn.

 

Een kopje koffie helpt je niet om ineens ongetraind een marathon te rennen, maar kleine verbeteringen in je sportprestaties zijn zeker mogelijk.

Koffie en hydratatie

Een uitspraak die vaak wordt gedaan is dat koffie uitdroogt. Dit is niet per definitie waar. Dranken met cafeïne leveren gewoon vocht aan het lichaam. Wel stimuleert koffie je nieren. Wanneer je nieren gestimuleerd worden, moet je eerder plassen. Maar dat wilt niet zeggen dat je meer plast dan dat er binnenkomt: de hoeveelheid water die je lichaam opneemt en weer uitplast blijft in volume hetzelfde.

 

Een kopje koffie helpt je niet om ineens ongetraind een marathon te rennen, maar kleine verbeteringen in je sportprestaties zijn zeker mogelijk.

Koffie na het eten

Hoe komt het dat sommige mensen nog koffie kunnen drinken na het eten en hier geen problemen mee ervaren. Terwijl anderen hier slapeloze nachten door beleven?

 

Wanneer je regelmatig koffiedrinkt, bouwt je lichaam al vrij snel cafeïne tolerantie op. Dit betekent dat je lichaam gewend raakt aan de effecten en heb je meer cafeïne nodig dan iemand die minder koffiedrinkt om dezelfde effecten te ervaren. Ben je gevoelig voor cafeïne, dan kunnen de effecten lang aanhouden en is het af te raden om later op de middag nog koffie te consumeren.

Zolang je het beschaafd houdt, kan je rustig verder blijven slurpen. Toch liever zo min mogelijk cafeïne binnenkrijgen? Probeer dan eens onze decaf. Net zo lekker, minder cafeïne.