''Gratis verzending op alle bestellingen vanaf €30,- (NL)’'

Weet waar je koffie vandaan komt: van boon tot bakkie

Weet waar je koffie vandaan komt: van

boon tot bakkie

‘Weet wat je drinkt ’Yes, toch een vrij belangrijke factor. Natuurlijk mag jij van ons ook gewoon zonder zorgen genieten van een knap bakkie pleur. Maar we begrijpen ook dat je misschien wèl wilt weten hoe het ervoor staat in de koffie-industrie. En welke rol wij daarin spelen. Lees hieronder hoe het komt dat koffieboeren nog vaak onderbetaald worden, wat de koffie-industrie doet met het klimaat en hoe we er samen voor kunnen zorgen dat we een duurzaam systeem creëren waarin er geïnvesteerd wordt in de boer, de koffie en het milieu.

Wat gaat er mis?

Een groot probleem is dat de vijf grootste afnemers bijna driekwart van de markt domineren. De inkoopmacht is met dit percentage zo groot dat ze hele landen kunnen uitbuiten. De prijs die deze afnemers betalen aan de koffieboer ligt veel te laag. En deze lage prijzen spelen natuurlijk een grote rol in de armoede die bij veel koffieboeren heerst. Het zorgt er namelijk voor dat de boeren op korte termijn zo veel mogelijk koffie willen produceren. En om dit te realiseren worden veel bomen gekapt om meer hectare grond vrij te spelen om op te verbouwen. Daarnaast raakt de grond uitgeput door het intensief verbouwen. Hiermee raakt veel biodiversiteit verloren, ontwikkel je een onvruchtbare bodem en uiteindelijk ook slechtere kwaliteit koffie. Op de lange termijn zijn dit allemaal rampzalige situaties, wat ook nog eens voor niemand voordeel gaat opleveren. Een ander probleem is dat, tevens vanwege bovenstaande problematiek, boeren vaak nog te conservatief te werk gaan. Veel koffieplantages blijven in de familie en gaan over van vader op zoon. Nieuwe, andere, methodes worden vaak in twijfel getrokken. Een oogst mag namelijk niet mislukken, want dat betekent: geen inkomen. Dus gaan sleutelen aan iets wat al generatie op generatie op deze manier wordt aangepakt, is lastig.

Wat doen wij hieraan?

Allereerst vinden wij het belangrijk om een persoonlijke band te creëren met de boer. Dit doen wij door daadwerkelijk bij ze langs te gaan tijdens onze koffiereizen. Onze reisjes zijn vaak samen met The Coffee Quest: importeur van specialty coffee. Tijdens deze reizen ontmoeten wij de koffieboeren en kijken we mee op de plantages. We hebben gezien dat koffieboeren vaak niet eens weten wat er uiteindelijk met hun koffie gebeurt. Daarom kunnen ze hun product ook niet afstemmen op de uiteindelijke consument. Je ziet ook vaak dat producenten die de westerse markt wel kennen en begrijpen niet bang zijn om te experimenteren en het randje op te zoeken met hun koffie. Dit valt vervolgens op in de koffiewereld. Wat resulteert in dat er hoge prijzen voor worden betaald. Een goed voorbeeld hiervan is koffieproducent Diego Bermudez, hij begrijpt heel goed waar hij zich in kan onderscheiden en kan daarom ook hoge prijzen voor zijn koffie vragen.

Educatie

Educatie van de producent staat daarom ook hoog in het vaandel. Hierbij gaat het niet alleen om het produceren van de meest uitzonderlijke koffiebonen, maar juist ook om simpele dingen; zoals het optimaliseren van het productieproces. Vaak kan alleen al efficiënter werken een groot verschil maken. Daarnaast zijn gesprekken over het verbouwen van koffie van groot belang. Afgelopen jaar heeft Brazilië bijvoorbeeld zwaar te kampen gehad met de vorst en zijn sommige koffieproducenten meer dan 70% van hun gewassen verloren. Onze brander, Noussayr, zag dit afgelopen jaar met eigen ogen toen hij op koffietrip in Brazilië was. De plantages waar sprake was van een monocultuur waren zwaar getroffen, terwijl de polycultuur plantages goed bestand waren tegen de vorst. Juist door hierover het gesprek aan te gaan met de producenten, geef je ze het vertrouwen aanpassingen te maken. Naast dat dit principe voor de boer meer zekerheid geeft, is het een belangrijke aanpassing om de natuur niet uit te putten.

Korte lijnen

Door de koffie direct bij de koffieboer in te kopen sluit je onnodige tussenhandelaren uit. Dat betekent dat er geen geld blijft hangen in verschillende tussenlagen en er uiteindelijk meer geld overblijft voor de boer zelf. Die kan dat vervolgens weer gebruiken om te investeren in een beter productieproces, meer geld voor het personeel en het gezin.

Investeren

Bij het selecteren van een koffie zijn er meerdere aspecten die hoog op ons prioriteitenlijstje staan. Allereerst is de smaak natuurlijk een van de prioriteiten, dat spreekt voor zich. Wat echter net zo belangrijk is voor ons, is de manier waarop een koffie wordt verbouwd. En zodra deze prioriteit voor iedereen hoog in het vaandel komt te staan, vindt er vanzelf een verandering plaats. Producenten stoppen nog meer liefde in het product en gaan duurzamer te werk. Waar vraag is, ontstaat aanbod. We zijn niet bang om een premium prijs te betalen als we daarmee zorgen dat iedereen in de keten zijn eerlijke deel ontvangt. Daarnaast investeren we graag in koffieproducenten die actief bezig zijn met het verduurzamen van hun productieproces. Zo hebben wij al jaren een nauwe samenwerking met koffieproducten Eduardo van koffieboerderij Pedra Preta en betalen we per zak die we afnemen 99 euro extra dat direct wordt geïnvesteerd in zijn Agroforestry onderzoek. Transparantie betekent veel voor ons. Daarom krijg je bij elke koffie een kaartje met alle informatie over de herkomst van de boon.

Wat kun je zelf doen?

Het overkomt iedereen, maar regelmatig vergeten we na te denken over waar de producten die we consumeren vandaan komen. Eerlijke lonen en prijzen beginnen bij jezelf. Dus wees kritisch en stel vragen aan zowel jezelf als de verkoper.
Hoe kan een kilo koffie slechts een tientje kosten wanneer het met de hand wordt geplukt → verwerkt wordt →  verscheept → gebrand → verpakt? Dus wees niet bang om kritisch te zijn. Naar zowel de producent, verkoper als naar jezelf. Wanneer we allen op zoek gaan naar kwaliteit in plaats van kwantiteit, zal er vanzelf een verandering ontstaan. Alle schakels stoppen meer liefde in het product en zullen duurzamer te werk gaan. Hierdoor zullen we samen het allerbeste eindproduct creëren. En vergeet niet; een knap bakkie pleur smaakt ook beter wanneer je weet dat het een eerlijke weg heeft doorstaan. ☺

Jouw boon thuis bezorgd?
Neem een koffie abonnement!

Met je Badeta koffie abonnement ontvang je elke maand verse koffie rechtstreeks vanuit onze branderij.